Nuffnang Ads

Tuesday 28 October 2014

Petua melegakan sakit tekak

Musim hujan dan panas terik berubah secara tiba-tiba melanda kala menjengah bulan Oktober. Setelah 2-3 kali merasakan hampir demam pasti paracetamol menjadi penyelamat..Alhamdulillah dengan keizinanNya jua. Namun kali ini..bersempena cuti hari Deepavali akhirnya paracetamol tidak berfungsi lagi. Tonsil membengkak sehingga sukar meneran air liur dan demam menyerang. Sudah bermacam ubat dicuba sama ada ubat dari klinik dan Woods, demam sudah beransur kebah namun sakit tekak masih juga belum menampakkan kesan positif malah lebih teruk lagi.

Ubat dari klinik
Dengan pantas saya men'google' dan hasilnya adalah bermacam petua menghilangkan sakit tekak secara alami. Namun bukan semua petua saya cuba. Berikut adalah beberapa petua yang saya cuba dan Alhamdulillah berkesan dengan pantas:

1) Berkumur dengan air garam

2) Minum air asam jawa

3) Minum campuran secawan air suam dan sesudu madu kelulut 3kali sehari (pagi, petang dan malam)

4) Minum sesudu makan campuran perahan air limau nipis dan madu (biasanya petua ini saya amalkan apabila batuk)

5) Makan buah pisang - walaupun menurut petua ialah makan pisang yang dimasak dengan gula dan ditambah santan(saya bayangkan pengat pisang..LAZATNYA. namun bekalan santan tiada, jadi memadailah bagi saya memakan pisang lemak manis buah tangan dari kampung yang dibawa abang ketika berkursus di sini mingu lalu)

Alhamdulillah sehari sahaja saya mengamalkan petua ini, sakit tekak telah mereda dan pulih sepenuhnya di hari kedua. Namun begitu saya juga berpantang dari mengambil makanan berminyak, pedas dan sejuk. Bolehlah mencuba petua ini ketika memerlukan kelak.

No comments:

Post a Comment